شباب عرب أون لاين

منتدى شباب عرب أون لاين يرحب بكم
نتمنى منكم أن أعجبكم هذا المنتدى أن تدعمونا بالتسجيل بالمنتدى لكى نستمر بالدفاع عن أظهار الحقيقة وأنصار المظلومين بكل مكان

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

شباب عرب أون لاين

منتدى شباب عرب أون لاين يرحب بكم
نتمنى منكم أن أعجبكم هذا المنتدى أن تدعمونا بالتسجيل بالمنتدى لكى نستمر بالدفاع عن أظهار الحقيقة وأنصار المظلومين بكل مكان

شباب عرب أون لاين

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شباب عرب أون لاين

شباب عرب أون لاين لخدمتكم وللشعب والوطن ونكشف الفاسدين وننصر المظلومين

Like/Tweet/+1

المواضيع الأخيرة

» علاج لإخراج الديدان من المعدة.
Mohammed Mercy for children I_icon_minitime9/13/2019, 11:30 من طرف Sanae

» المهندسين خ
Mohammed Mercy for children I_icon_minitime7/1/2015, 04:18 من طرف زائر

» المهندسين خ
Mohammed Mercy for children I_icon_minitime7/1/2015, 04:13 من طرف زائر

» تليفونات برنامج صبايا الخير بقناة النهار
Mohammed Mercy for children I_icon_minitime6/27/2015, 09:30 من طرف زائر

»  طلب مساعده عاجل
Mohammed Mercy for children I_icon_minitime6/21/2015, 14:28 من طرف fatim fatima

» اغاثه
Mohammed Mercy for children I_icon_minitime6/17/2015, 10:03 من طرف زائر

» موضوع مهم جدا وأرجو ألا تغفلوا عنه وأرجو ابتواصل
Mohammed Mercy for children I_icon_minitime6/17/2015, 09:59 من طرف زائر

» موضوع مهم جدا وأرجو ألا تغفلوا عنه وأرجو ابتواصل
Mohammed Mercy for children I_icon_minitime6/17/2015, 09:56 من طرف زائر

التبادل الاعلاني

تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 368 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 368 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد


[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]


أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 600 بتاريخ 9/22/2024, 12:41

Like/Tweet/+1


    Mohammed Mercy for children

    avatar
    شباب عرب أون لاين
    رئيس التحرير
    رئيس التحرير


    الدولة : مصر
    عدد المساهمات : 23173
    تاريخ التسجيل : 27/02/2011
    الموقع : عرب اون لاين

    Mohammed Mercy for children Empty Mohammed Mercy for children

    مُساهمة من طرف شباب عرب أون لاين 9/29/2012, 11:56

    Mohammed Mercy for children

    Muhammad Ali the daily Anzalohram: 26 - 02 - 2010

    When we talk about biography of the Prophet peace be upon him, it is not for storytelling and entertainment, but for a lesson and sermon .. Because we live in a time when the language of violence is the dominant language .. and compassion canceled of humanity transactions dictionary. ., who became known for tolerance approach .. not to facilitate a way .. not simply a way .. we had to highlight the creation of the Prophet peace be upon him and some aspects of mercy in his life so that we approach Nanve in our lives .. was peace be upon him mercy for worlds Anassehm and جنهم .. مؤمنهم and kaafir alike .. Taúahm and Asém .. large and small .. Included mercy of peace be upon him all humanity of all colors and spectra. . was merciful to his nation, and his enemies, Bozusband, and Balasah, children, orphans, and the animal .. and even inanimate objects felt mercy .. and how not to be merciful who literature Rabbo and treats disciplined .. and how not to be merciful He said it right, the Almighty: (We sent thee but as a mercy to the worlds) .. and how not to be merciful He described God as 'believers Merciful'. . and how not to be merciful He said about himself: (I was sent mercy).

    Created the Koran
    Morality of the Prophet peace be upon him can not count or is .. and how the counts have to commend them right Almighty, describing greatness He says: (And you are creating a great) .. says Dr. Mustafa Murad, a professor at the invitation-Azhar University : I've won the prophet of God and prayers by Kamal ethics and completeness was created by the Koran .. resides within God and Aotmr him and end Pinheih .. enjoin what is good and forbid evil, and displays from the ignorant .. fairest people, Valgarib and run , and the strong and the weak has both .. the kindest and most humble and just, friendly and a dream, honesty and honest, the finest human beings, Akram creation and more people bid .. the finest of the blowing wind .. gives tender is not afraid of poverty when he received Bedouin asked him he needs gave him peace be upon him sheep between two mountains and he came back to his people, said, (O people converted to Islam, Muhammad gives tender is not afraid of poverty) was welcome people breaststroke and believe people tone and Oovahm era .. What choice between two things but chose the easier only be a sin or severing of family ties, never dream of anger .. and severity of ignorance should only increase dream .. captivate Bhelmh was hearts Anas bin Malik, may Allah be pleased with him said: (I was walking with the Messenger of Allah peace be upon him and upon cold Najrani thick footnote, Bedouin, make it, Fjbzh bad Jbzh as severe even looked at page rests the Messenger of Allah upon him had affected footnote the severity of Jbzth cold, then said: O Muhammad Over me God's money that you have, I turned to him Messenger of Allah upon him then laughed, and then ordered his bid), he did not get angry for himself .. But angry if it violates the sanctity of God, nibble food cat he did not like to eat it, but not Astha left, was not sitting not only be based on stated .. and if concluded Council sat where people finish.
    He adds: ethics of the Prophet peace be upon him characterized Barabanah was all God did not want them except Come face .. morals is comprehensive and generally was not in time without time nor place without place and prevented the event .. also characterized by moderation it is not excessive or negligence.

    His intercession for his nation
    God sent a prophet to his people, private and sent Prophet Muhammad peace be upon him to the jinn and mankind in general, and has the mission of mercy to the worlds .. beloved prophet peace be upon him and safety reason the mercy of these nation in the world and the Hereafter .. and it says Dr. Mustafa Murad: beloved prophet sent prayers upon Salameh mercy to the worlds .. no mercy for the whole worlds .. In this says right Almighty: (We sent thee but as a mercy to the worlds) .. and this is where inventory The Palace of the message Muhammadiyah in mercy .. and this verse came in Al-Anbiya, after mentioning the group of prophets to indicate that this letter Conclusion collected all good things in the divine messages are added by an update in the realms of the events and developments .. This states that this mercy not limited to المبعث Prophet nor Mohammedan nor life generation Ancestors comprehensive but to other generations and all races.
    He adds: mercy Prophet Muhammad peace be upon him in this nation that the reason for the lifting of punishment in this world for being the Almighty says: (And Allah will punish them and you in them and what was God punish them while they seek forgiveness). (Anfal: 33) .. In the modern says peace be upon him: (I asked the Lord not to destroy my year general Voataneha and asked him not inflicted upon them an enemy of other Fa_h Whitthm Voataneha and asked him not to make the shares including Vmnniha) .. this nation if it failed Less destruction as the United previous Kaaad and Thamud .. in response to his call for peace be upon him .. and signs of mercy and love of the Prophet peace be upon him for the nation that last call Almostagabh to the Day of Resurrection to intercede for the nation .. The Prophet peace be upon him: (every prophet call is answered Vtjl every prophet call and I hid my call intercession for my nation on the Day of Resurrection they Naila God willing died from my not associating anything with God) .. as that peace be upon him rejoice in his nation on Resurrection and Asagaha hand of his pelvis, which the noble Lord has Wahba Almighty .. also that this nation is Hereafter previous doomsday .. He said peace be upon him: (We Former others on the Day of Resurrection). the most people Paradise and the first to enter Paradise .. and it raises her place over the nations on the Day of Resurrection.
    He said: If we want to be a nation Mercy for children really should be compassion is a way of life Muslims Venqda need every need and small Nrahm and Nataf over the poor, and Ngat الملهوف pity plagued and be of help to all the best.

    Amnesty estimated at
    When dealing rights with some of his family and his people and violators find cruelty, cruelty and estrangement in the transaction .. The Prophet peace be upon him peace and teaches us how we meet abuse mercy and forgiveness .. What was his peace be upon him from harm and ruggedness and staleness of the infidels can not humans endures .. but patience on annoyance even God enabled him to publish the letter .. but he met this abuse for mercy and pardon and forgiveness and kindness .. Sheikh Saad al-Najjar says of legitimacy Assembly scientists: has widened the heart of the Prophet prayers upon him Rahim to his people, whether they are enemies or loved ones .. and appeared compassion and clear when he went peace be upon him to the people of Taif to call them to Islam did not respond to him and underestimated him and insulted and thrown boys with stones and Admoa his peace be upon him and he came back a solicitous, When he was at a century foxes called him the king of the mountains' O Muhammad The Lord had heard the words of your people and returned to you has sent me to help you do what you command me the desired overpowered by Alokhcpin them .. (Alokhcban two great Jblan around Mecca) .. Because the Messenger God peace be upon him was not his goal of retribution and revenge, but forgiveness and compassion .. what was it only experienced this cruelty amnesty, he said peace be upon him: (but I ask God to come out of the solidity of the worship of God and not associating anything with Him) .. God has achieved hope Voslm Amr Ibn al-Fatih Egypt and Khalid bin Waleed Saifullah Maslool Ikrimah ibn Abi Jahl and others who had parents a war on Islam and Muslims.
    He adds: mercy Bakovernm that when subjected peace be upon him to hurt the infidels and blood dripped was calling them and apologize for them Manajia his master calling them Rabbo: (Oh God, forgive nationalist they do not know), but it was rejected just pray for them when He was told: Pray to God Almighty for the polytheists, he said: (I was sent mercy and did not send to Ana). pointed out that what he did the Prophet peace be upon him with the infidels when they glorify God on the conquest of Mecca Guide for pardon and forgiveness and mercy, even with enemies who insulted him out of Mecca, a love of the country to his heart and even tortured their companions did not Winkle did not avenge himself of them even said to them, peace be upon him: go you are free.

    Taking however disobedient
    Who would not commits? Who among us did not err? But some contributing to increasing sin sinner alienated from him and Tanifa and toughening say to him and not to his right .. and our noble peace be upon him and peace teaches us how to be merciful Balasah and offenders and how we extend to them a helping hand to keep their hands and Nholhm from people familiar with sin and become normally in their lives to the people like obedience and they're looking for, how هذب Prophet prayers and peace be upon him guilty souls and around from disobedience to obedience? .. says Dr. Hassan bronchial professor of modern and Sciences, Al-Azhar University: He was consistently the Prophet peace be upon him not to appoint the devil Ali rights and that the company and soft and mercy in dealing with sin .. was pardoned from his companions and forgiveness for them and reduces them the wing and these qualities that opened people's hearts and the country of the Prophet Mohammad prayers be upon him and supported Qur'an that God said: (great mercy of God Lent to them even if you are rude and harsh-hearted to shake around you forgive about them and ask forgiveness for their of Haoarham which if resolved says to God that God loves Almtokhlin). (Al-Imran: 159) ... and show mercy peace be upon him in addressing offenders and disobedient .. when man came to him and said: (O Messenger of Allah, give me permission to adultery Then folk him Vzjrōh said: Meh Meh, how to deal with the Prophet pray God upon him how Rabbani and take it to obedience? .. rebuked or Nehrh or harming? .. God does not even deal with it with compassion and Lin said: 'Laden', him alone, he said 'Would you like your mother? said: O Messenger of Allah, made ÝĎÇß. said: people do not like it for their mothers, said: Would you like for your sister? said: O Messenger of Allah made ÝĎÇß, said: people do not like it for their sisters'. Thus even mentioned aunt and aunt and wife, then put the Messenger of Allah him and his noble young Ali Sadr called him: (O transfer his chest, and his chastity). This is the difference between the treatment of offending people to do and address the Prophet of mercy .. community should not pronounce guilty and lay them a helping hand and open them by hope and the door of repentance and take their hands towards obedience and repentance.

    Houses built on compassion
    Beholder to if the family today will find that many of them suffer fragmentation and disintegration and loss .. because distancing itself from the method of God and the absence of love and affection and compassion between the spouses .. and our gracious God and prayers be upon him gives us the way and puts us approach that upright upon the family .. and so says Dr. Mahdi Abdul Qadir modern professor at the Faculty of Theology, Al-Azhar University: peace be upon him meek in his generous treatment of his wives and all his family .. was peace be upon him to teach them and the nation knows that build houses Ali Love and affection and compassion God Almighty says: (that He created you from among yourselves to it and put between you affection and mercy). (Roman: 21). Homes built on affection of the wife and the compassion of the man and the love and compassion of fathers to their children and children to parents .. and the Messenger of Allah upon him says: (If God wanted the people of the house of good enter them kindness) must be every element of the companion of the other family .. woman companion of her husband not cost of alimony Malaitik .. and the man entrusted his wife is not a companion overloaded.
    He adds: Ka'aba prayers be upon him teaches us how to be merciful with our husbands and how patient they and teach them their mistakes .. When The Messenger of Allah peace be upon him day and with some of the guests hurried Aa'ishah for making food and sped Hafsa God bless them for making food .. What was Hafsa, may Allah be pleased but prepared their food before Aa'ishah and sent her maidservant placed food in front of the Messenger of Allah upon him Vgillt Aa'ishah .. When do cook their food sent her maidservant I took the bowl Hafsa in front of the Prophet and his guests Vdrepettha in the ground and returned to Aa'ishah brought a bowl and put it in front of the Messenger of Allah and his guests .. what was the Messenger of Allah but said Gart your mother and women can not be in this is normal and then take peace be upon him what was in the bowl Hafsa God bless them and put them on a bowl Aisha and eat and guests .. If only we can take advantage of this
    Morality in our homes.
    He pointed out that the Prophet Muhammad, peace was in the profession of his family was milking sheep and يخصف his shoe and patched clothes .. and it was good in dealing with his family and invited us to that, he said peace be upon him: (best of the best to his family and I am the best for my family) .. The Messenger of Allah upon him keen to bring happiness to his wives .. and man will be rewarded for it so that the bit set in the mouth of your wife you Bricks .. wish we learn and remember lady of the house Vtkon good at home and remember the head of the family shall be good with his family then stabilizes homes and happy family.

    Kissing children .. survey on orphan
    Many parents make the violence and cruelty, beatings and a means of raising children, which is reflected on the behavior and morals of children .. and the prophet of God and prayers be upon him beat us ideals and role models in dealing with children and mercy to them and compassion for them and it says Sheikh Ahmed left imam and preacher of Al-Nour mosque in Abbasiya : Pan mercy peace be upon him children that it was for some of the children to dialogue and talk and intimacy said to Ibn Abbas and he was a child: (God Save .. and you will find Him to you), and have relics of the Prophet peace be upon him compassion in the hearts of the Arabs towards children and young people and vulnerable Ford that before Hassan bin Ali, and has Aqra 'ibn Habis, Aqra said: (I have ten children and I have never accepted one of them, he looked to the Messenger of Allah upon him then He said: (from ruthless ruthless), and peace be upon him carrying Hassan may Allah be pleased with him on his shoulder honest, Adhagh and kiss .. and mercy peace be upon him children he relieves Prayer crying boy narrated Anas God bless him, said the Messenger of Allah upon him: (I enter prayer and I want to Otilha, hear the crying boy Votjaoz in my prayers, which I know from the intensity found his mother crying.)
    He adds: The Prophet, peace be upon him for the orphan children mercy and urges people to honor him and treat him kindly to pay this bone .. Making reward of paradise ensures orphan, he said peace be upon him: (I and Orphan in paradise so , and pointed forefinger and middle and Faraj them something). also that peace be upon him make survey at the head of an orphan reason for the treatment of severe heart has man came to him and said, 'O Messenger of Allah I suffer from severe heart and said: (clear the head of the orphan and feed the poor).
    He said: We learned of the Prophet peace be upon him that orphanhood pride and a crown adorned the heads of orphans after he was an orphan and stain and mockery in the eyes of the people and to being peace be upon him was an orphan .. and became a role model for the orphans and the symbol became both ruthless orphan reaches the womb Messenger God peace be upon him this great work .. and this brings us a great responsibility towards orphans we must rehabilitate orphaned children who do not empower them educationally and psychologically, socially and practically to achieve the words of God: (.. and ask you about orphans Say repair them is good though Tkhataiwhm your brethren and God knows spoiler reformer ..). (The Cow: 220) ... and especially children living on the streets .. must also be considered in the methods of education for orphans and hospitality role shelters, orphanages and rehabilitation of workers in these private institutions for orphans.

    Kindness to servants
    Some deal with servants the bluntly and ruggedness and grew up and carry them more than they can afford ... and that says Dr. Mohamed Mokhtar Gomaa professor at the Faculty of Islamic Studies, Al-Azhar University: the Prophet peace be upon him gives the nation a lesson in dealing with servants .. The Prophet peace be upon him merciful Notarisation meek and friendly Servants did not Besbab nor Belaan and slapping his hand never owned nor a servant .. says Anas, may Allah be pleased with him served the Messenger of God's peace be upon him ten years, what he said to me: F never , and said something I did not have done? Not for something I did not do not do not?.
    We demanded the Prophet peace be upon him that improve the treatment of servants and their kindness and not hold them above what can afford .. He said peace be upon him: (brothers Julkm God put them under your hands, it was his brother under his hand Vlaitamh which feed and worn than wears, and what he is not endure; the Hmmeltmohm not afford Voaanohm) .. as demanded peace be upon him not insulting them and hit them when the opinion of the Prophet peace be upon him father Masood may Allah be pleased with him hitting his boy, Messenger said to him, God's peace be upon him: O Abu Masood Did you not know that God appreciate you of your ability to this boy?and after a long search of his father and his uncle with him .. they knew that when the Messenger of Allah and they came to him for Fitoh .. He said peace be upon him that he chose you without a scapegoat if you chose me what I Him who choose on of the chosen nothing but Zaid chose to be slave when the Messenger of Allah should be free to his family and what was found from the good treatment of the Messenger of Allah peace be upon him and sponsorship has said Zaid ÝĎÇß my father and mother, O Messenger of God, what I Him who chooses you one. and urged Muslims to be the treatment upscale to the Prophet upon him with servants is the model that example for everyone to deal with servants and had to kind of doormen and Altbain and garbage collection workers .. and should everyone knows that the days are countries, it goes without today may be poor tomorrow and poor today be rich tomorrow and dear today may be servile tomorrow .. and servile Aziz today may be tomorrow And Allah Almighty says: (and those days Ndolha between people).

    Humane
    Some deal with animal cruelty and violence and beat her and hardens them and carry more of their energy .. However spare a drink and food .. and our gracious God and prayers it teaches us how نتصف mercy in everything, even in the animal treated with .. Sheikh Mohammed Abdul Fattah Abdu Al-Azhar scholars: We have taken every one of the worlds moment of mercy of the Prophet peace be upon him, even animals bestowed installment of this mercy .. Making the Prophet peace be upon him kindness to animals caused forgiveness and entering Paradise will not only continue but to make a penalty shot from torturing the animal or cause the death of hunger or thirst .. and I've felt animal mercy peace be upon him, but I knew beasts and animals, where to turn to the complaint when it falls harm .. It tends to make God's mercy to the worlds .. has entered the Prophet peace be upon him orchard received by sentences .. When sentences opinion Messenger God's peace be upon him crave and shed his eyes came to the Holy Prophet wiped Zfrah speechless, said the Prophet peace be upon him: 'Lord Hmaaljml?' .. He said young supporters: 'I, O Messenger of God, said to him:' Do not fear God in this beast that God Oofk them?! he complained to you Tgaah and hurt '. adds: Some mellow beat and faces of the animals dry their faces in order to be distinguished and gracious giving to the world a lesson in the Humane .. Making God's curse on the wept face animal .. Valuge beauties complex even in the animal .. It was narrated that the Prophet peace be upon him: (over a donkey had been branded in the face and said: God damn who branded).
    It was the Messenger peace be upon him merciful animal until an hour slaughter which are needed is how God created Come .. He said peace be upon him: (God decreed humanity in everything if you kill do good killers and if ذبحتم do good angina and one of you sharpen blade To smell the sacrifice) .. this mercy to animals .. How be mercy humans?....
    avatar
    شباب عرب أون لاين
    رئيس التحرير
    رئيس التحرير


    الدولة : مصر
    عدد المساهمات : 23173
    تاريخ التسجيل : 27/02/2011
    الموقع : عرب اون لاين

    Mohammed Mercy for children Empty رد: Mohammed Mercy for children

    مُساهمة من طرف شباب عرب أون لاين 9/29/2012, 11:57

    ترجمة الأنجليزية



    محمد الرحمة المهداة

    [url=http://www.masress.com/author?name=‏ محمد علي عنز]‏ محمد علي عنز[/url]الأهرام اليومي : 26 - 02 - 2010

    عندما نتحدث عن سيرة النبي صلي الله عليه وسلم فهذا ليس من أجل سرد الحكايات والتسلية‏..‏ لكن للعبرة والعظة‏..‏ ولأننا نعيش في زمن أصبحت فيه لغة العنف هي اللغة السائدة‏..‏ وألغيت الرحمة من قاموس المعاملات الإنسانية‏..‏ الذي أصبح لا يعرف للسماحة منهجا‏..‏ ولا للتيسير أسلوبا‏..‏ ولا للبساطة طريقا‏..‏ كان لزاما علينا أن نلقي الضوء علي خلق النبي صلي الله عليه وسلم وبعض جوانب الرحمة في حياته حتي تكون لنا منهجا نحتذي به في حياتنا‏..‏ فكان صلي الله عليه وسلم رحمة للعالمين إنسهم وجنهم‏..‏ مؤمنهم وكافرهم‏..‏ طائعهم وعاصيهم‏..‏ كبيرهم وصغيرهم‏..‏ وشملت رحمته صلي الله عليه وسلم الإنسانية كلها بجميع ألوانها وأطيافها‏..‏ فكان رحيما بأمته‏,‏ وبأعدائه‏,‏ وبأزواجه‏,‏ وبالعصاة‏,‏ وبالأطفال‏,‏ وبالأيتام‏,‏ والحيوان‏..‏ وحتي الجماد أحس برحمته‏..‏ وكيف لا يكون رحيما وهو الذي أدبه ربه فأحسن تأديبه‏..‏ وكيف لا يكون رحيما وهو الذي قال عنه الحق تبارك وتعالي‏Sad‏ وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين‏)..‏ وكيف لا يكون رحيما وهو الذي وصفه الله عز وجل بأنه‏'‏ بالمؤمنين رءوف رحيم‏'..‏ وكيف لا يكون رحيما وهو الذي قال عن نفسه‏Sad‏ إنما بعثت رحمة‏).‏

    خلقه القرآن
    أخلاق النبي صلي الله عليه وسلم لا يمكن أن تحصي أو تعد‏..‏ وكيف تحصي وقد أثني عليها الحق سبحانه وتعالي ووصفها بالعظمة فقال تعالي‏Sad‏ وإنك لعلي خلق عظيم‏)..‏ يقول الدكتور مصطفي مراد الأستاذ بكلية الدعوة جامعة الأزهر‏:‏ لقد حاز النبي صلوات الله وسلامه عليه كمال الأخلاق وتمامها فكان خلقه القرآن‏..‏ يقيم حدود الله ويأتمر بأمره وينتهي بنهيه‏..‏ يأمر بالمعروف وينهي عن المنكر ويعرض عن الجاهلين‏..‏ أعدل الناس‏,‏ فالقريب والبعيد‏,‏ والقوي والضعيف عنده سواء‏..‏ أرحم الناس وأكثرهم تواضعا وعدلا ورفقا وحلما وأمانة وصدقا‏,‏ أجود البشر وأكرم الخلق وأكثر الناس عطاء‏..‏ أجود من الريح المرسلة‏..‏ فيعطي عطاء من لا يخاف الفقر فعندما جاءه أعرابي يسأله حاجته أعطاه صلي الله عليه وسلم غنما بين جبلين فرجع إلي قومه فقال‏(‏ يا قوم أسلموا فإن محمدا يعطي عطاء لا يخشي الفاقة‏)‏ كان أرحب الناس صدرا وأصدق الناس لهجة وأوفاهم عهد‏..‏ ما خير بين أمرين إلا اختار أيسرهما إلا أن يكون فيه إثم أو قطيعة رحم‏,‏ يسبق حلمه غضبه‏..‏ ولا تزيده شدة الجهالة إلا حلما‏..‏ فكان يأسر بحلمه القلوب فعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال‏Sad‏ كنت أمشي مع رسول الله صلي الله عليه وسلم وعليه برد نجراني غليظ الحاشية‏,‏ فأدركه أعرابي‏,‏ فجبذه بردائه جبذة شديدة حتي نظرت إلي صفحة عاتق رسول الله صلي الله عليه وسلم قد أثرت بها حاشية البرد من شدة جبذته‏,‏ ثم قال‏:‏ يا محمد مر لي من مال الله الذي عندك‏,‏ فالتفت إليه رسول الله صلي الله عليه وسلم ثم ضحك‏,‏ ثم أمر له بعطاء‏),‏ لا يغضب لنفسه‏..‏ ولكن يغضب إذا انتهكت حرمات الله‏,‏ ما عاب طعاما قطا إن اشتهاه أكله‏,‏ وإن لم يشتهه تركه‏,‏ كان لا يجلس ولا يقوم إلا علي ذكر‏..‏ وإذا انتهي إلي مجلس جلس حيث أنتهي الناس‏.‏
    ويضيف‏:‏ أخلاق النبي صلي الله عليه وسلم تتميز بالربانية فقد كانت كلها لله فلم يكن يريد بها إلا وجهه تعالي‏..‏ كانت أخلاقه تتميز بالشمول والعموم فلم تكن في وقت دون آخر ولا مكان دون مكان ولا حال دون حال‏..‏ كما تمتاز بالوسطية فليس فيها إفراط ولا تفريط‏.‏

    شفاعته لأمته
    أرسل الله كل نبي إلي قومه خاصة وأرسل نبينا محمد صلي الله عليه وسلم إلي الجن والإنس عامة‏,‏ ولقد بعثه الله رحمة للعالمين‏..‏ والحبيب المصطفي صلوات الله عليه وسلامه سبب رحمة هذه الأمة في الدنيا والآخرة‏..‏ وعن ذلك يقول الدكتور مصطفي مراد‏:‏ بعث الحبيب المصطفي صلوات الله عليه وسلامه رحمة للعالمين‏..‏ أي رحمة للعوالم جمعاء‏..‏ وفي هذا يقول الحق سبحانه وتعالي‏Sad‏ وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين‏)..‏ وهذا فيه حصر وقصر للرسالة المحمدية في الرحمة‏..‏ وهذه الآية جاءت في سورة الأنبياء بعد ذكر جماعة من الأنبياء ليدل أن هذه الرسالة الخاتمة جمعت جميع الخيرات في الرسالات السماوية كلها وأضافت عليه ما استجد في العوالم من أحداث وتطورات‏..‏ وهذا يفيد أن هذه الرحمة ليست مقصورة علي المبعث النبوي ولا الحياة المحمدية ولا جيل السلف الصالح بل شاملة لسائر الأجيال وجميع الأجناس‏.‏
    ويضيف‏:‏ من رحمة النبي محمد صلي الله عليه وسلم بهذه الأمة أنه سبب لرفع العقوبة العامة عنها في الدنيا لوجوده فيها قال تعالي‏Sad‏ وما كان الله ليعذبهم وأنت فيهم وما كان الله معذبهم وهم يستغفرون‏).(‏ الأنفال‏:33)..‏ وفي الحديث يقول صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ سألت ربي ألا يهلك أمتي بسنة عامة فأعطانيها وسألته ألا يسلط عليهم عدوا من غيرهم فيستبيح بيضتهم فأعطانيها وسألته ألا يجعل بأسهم بينهم فمنعنيها‏)..‏ فهذه الأمة لو قصرت لا ينزل بها هلاك عام كما حدث للأمم السابقة كعاد وثمود‏..‏استجابة لدعوته صلي الله عليه وسلم‏..‏ ومن دلائل رحمة وحب النبي صلي الله عليه وسلم لأمته أنه آخر دعوته المستجابة إلي يوم القيامة ليشفع بها لأمته‏..‏ قال النبي صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ لكل نبي دعوة مستجابة فتعجل كل نبي دعوته وإني اختبأت دعوتي شفاعة لأمتي يوم القيامة فهي نائلة إن شاء الله من مات من أمتي لا يشرك بالله شيئا‏)..‏ كما أنه صلي الله عليه وسلم يفرح بأمته يوم القيامة ويسقيها بيده الشريفة من حوضه الذي وهبه له ربه سبحانه وتعالي‏..‏ كما أن هذه الأمة هي الآخرة السابقة يوم القيامة‏..‏ قال صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ نحن الآخرون السابقون يوم القيامة‏).‏ وهي أكثر أهل الجنة وأول من يدخل الجنة‏..‏ وأنه يرفع مقامها فوق الأمم يوم القيامة‏.‏
    وقال‏:‏ إذا أردنا أن نكون أمة الرحمة المهداة حقا فيجب أن تكون الرحمة هي منهج حياة المسلمين فنقضي حاجة كل محتاج ونرحم الصغير ونعطف علي الفقير ونغيث الملهوف ونشفق علي المبتلي ونكون عونا علي كل خير‏.‏

    العفو عند المقدرة
    عندما يتعامل الإنسان مع البعض من أهله وقومه ومخالفيه يجد الغلظة والقسوة والجفاء في المعاملة‏..‏ ورسولنا صلوات الله عليه وسلم يعلمنا كيف نقابل الإساءة بالرحمة والمغفرة‏..‏ فما تعرض له صلي الله عليه وسلم من أذي وغلظة وجفاء من المشركين لا يمكن لبشر أن يتحمله‏..‏ ولكنه صبر علي أذاهم حتي مكن الله له من نشر رسالته‏..‏ بل إنه قابل هذه الإساءة بالرحمة والعفو والصفح والإحسان‏..‏ يقول الشيخ سعد النجار من علماء الجمعية الشرعية‏:‏ لقد اتسع قلب النبي صلوات الله عليه وسلم الرحيم لقومه سواء كانوا أعداءه أو أحبابه‏..‏ وظهرت هذه الرحمة واضحة عندما ذهب صلي الله عليه وسلم إلي أهل الطائف لدعوتهم إلي الإسلام فلم يستجيبوا له واستخفوا به وآذوه وقذفه الصبيان بالحجارة وأدموا قدمه صلي الله عليه وسلم فرجع وهو مهموم‏,‏ فلما كان عند قرن الثعالب ناداه ملك الجبال فقال يا محمد إن ربك قد سمع قول قومك وما ردوا عليك وقد أرسلني إليك لأفعل ما تأمرني به فإن شئت أطبقت عليهم الأخشبين‏..(‏ الأخشبان جبلان عظيمان حول مكة‏)..‏ ولأن رسول الله صلي الله عليه وسلم لم يكن هدفه القصاص والانتقام ولكن العفو والرحمة‏..‏ فما كان منه إلا واجه هذه القسوة بالعفو فقال صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ بل أرجو ان يخرج الله من أصلابهم من يعبد الله ولا يشرك به شيئا‏)..‏ ولقد حقق الله أمله فاسلم عمرو بن العاص فاتح مصر وخالد بن الوليد سيف الله المسلول وعكرمة بن ابي جهل وغيرهم ممن كان أباؤهم حربا علي الإسلام والمسلمين‏.‏
    ويضيف‏:‏ من رحمته بقومه أنه عندما تعرض صلي الله عليه وسلم لأذي المشركين ودمه يسيل كان يدعو لهم ويعتذر عنهم مناجيا مولاه داعيا لهم ربه‏Sad‏ اللهم اغفر لقومي فإنهم لا يعلمون‏),‏ بل أنه كان يرفض مجرد الدعاء عليهم فعندما قيل له‏:‏ ادع الله تعالي علي المشركين فقال‏Sad‏ إنما بعثت رحمة ولم أبعث لعانا‏).‏ وأشار إلي أن ما فعله النبي صلي الله عليه وسلم مع المشركين عندما نصره الله عليهم يوم فتح مكة دليل عفوه وتسامحه ورحمته حتي مع أعدائه الذين أذوه وأخرجوه من مكة وهي أحب البلاد إلي قلبه بل وعذبوا أصحابه فلم ينكل بهم ولم ينتقم لنفسه منهم بل قال لهم صلي الله عليه وسلم‏:‏ اذهبوا فأنتم الطلقاء‏.‏

    الأخذ بيد العصاة
    من منا لا يذنب؟ ومن منا لم يخطئ؟ ولكن البعض يساهم في زيادة معصية العاصي بالنفور منه وتعنيفه وتغليظ القول له وعدم تعليمه الصواب‏..‏ ورسولنا الكريم صلوات الله عليه وسلامه يعلمنا كيف نكون رحماء بالعصاة والمذنبين وكيف نمد لهم يد العون لنأخذ بأيديهم ونحولهم من أناس ألفوا المعصية وصارت عادة في حياتهم إلي قوم يحبون الطاعة ويبحثون عنها‏..‏فكيف هذب النبي صلوات الله عليه وسلم النفوس المذنبة وحولها من المعصية إلي الطاعة؟‏..‏ يقول الدكتور حسن القصبي أستاذ الحديث وعلومه جامعة الأزهر‏:‏ كان من دأب النبي صلي الله عليه وسلم ألا يعين الشيطان علي الإنسان وذلك برفقه ولينه ورحمته في معالجة المعصية‏..‏ فكان يعفو عن أصحابه ويستغفر لهم ويخفض لهم الجناح وهذه الصفات هي التي فتحت قلوب العباد والبلاد للنبي محمد صلوات الله عليه وسلم وأيد القرآن ذلك فقال تعالي‏Sad‏ فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم واستغفر لهم وشاورهم في الأمر فإذا عزمت فتوكل علي الله إن الله يحب المتوكلين‏).(‏ آل عمران‏:159)..‏ وتظهر رحمته صلي الله عليه وسلم في معالجة المذنبين والعصاة‏..‏ حينما أتاه شاب وقال‏Sad‏ يا رسول الله إئذن لي بالزنا فأقبل القوم عليه فزجروه وقالوا‏:‏ مه مه فكيف تعامل معه النبي صلي الله عليه وسلم كيف رباه وأخذ به إلي الطاعة؟‏..‏ هل زجره أو نهره أو أذاه؟‏..‏ لا والله بل تعامل معه برحمه ولين فقال‏:'‏ ادن‏',‏ فدنا منه قريبا فقال‏'‏ أتحبه لأمك؟ قال‏:‏ لا يا رسول الله‏,‏ جعلت فداك‏.‏ قال‏:‏ فكذلك الناس لا يحبونه لأمهاتهم‏,‏ قال‏:‏ أتحبه لأختك؟ قال‏:‏ لا يا رسول الله جعلت فداك‏,‏ قال‏:‏ فكذلك الناس لا يحبونه لأخواتهم‏'.‏ وهكذا حتي ذكر العمة والخالة والزوجة‏,‏ ثم وضع رسول الله صلي الله عليه وسلم يده الشريفة علي صدر الشاب ودعا له‏Sad‏ اللهم نق صدره‏,‏ وحصن فرجه‏).‏ فهذا هو الفارق بين معالجة الناس لفعل المخالف ومعالجة نبي الرحمة‏..‏ فيجب علي المجتمع ألا يلفظوا المذنبين وأن يمدوا لهم يد العون وأن يفتحوا لهم طريق الأمل وباب التوبة ويأخذوا بأيديهم نحو الطاعة والتوبة‏.‏

    البيوت تبني علي الرحمة
    الناظر إلي حال الأسرة اليوم يجد أن الكثير منها يعاني التشتت والتفكك والضياع‏..‏ وذلك بسبب ابتعادها عن منهج الله وغياب الحب والمودة والرحمة بين الزوجين‏..‏ ورسولنا الكريم صلوات الله وسلامه عليه يرسم لنا الطريق ويضع لنا المنهج التي تستقيم عليه الأسرة‏..‏ وعن ذلك يقول الدكتور عبد المهدي عبد القادر أستاذ الحديث بكلية أصول الدين جامعة الأزهر‏:‏ كان صلي الله عليه وسلم حليما في بيته كريما في معاملة زوجاته وكل أهله‏..‏ فكان صلي الله عليه وسلم يعلمهم ويعلم الأمة أن البيوت تبني علي الحب والود والرحمة قال تعالي‏Sad‏ ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها وجعل بينكم مودة ورحمة‏).(‏الروم‏:21).‏ فالبيوت تبني علي المودة من الزوجة وعلي الرحمة من الرجل وعلي المودة والرحمة من الآباء للأبناء ومن الأبناء للوالدين‏..‏ ورسول الله صلي الله عليه وسلم يقول‏Sad‏ إذا أراد الله بأهل بيت خيرا أدخل عليهم الرفق‏)‏ فيجب أن يكون كل عنصر من عناصر الأسرة رفيقا بالآخر‏..‏ المرأة رفيقة بزوجها فلا تكلفه من النفقة مالايطيق‏..‏والرجل رفيقا بزوجته فلا يكلفها فوق طاقتها‏.‏
    ويضيف‏:‏ رسولنا الكريم صلوات الله عليه وسلم يعلمنا كيف نكون رحماء مع أزواجنا وكيف نصبر عليهم ونعلمهم أخطاءهم‏..‏ فعندما دخل رسول الله صلي الله عليه وسلم يوما ومعه بعض الضيوف فأسرعت عائشة رضي الله عنها لصنع الطعام وأسرعت حفصة رضي الله عنها لصنع الطعام‏..‏ فما كان من حفصة رضي الله عنها إلا أن أعدت طعامها قبل عائشة رضي الله عنها وأرسلت جاريتها فوضعت الطعام أمام رسول الله صلي الله عليه وسلم فغضبت عائشة رضي الله عنها‏..‏ فلما أتمت طهي طعامها أرسلت جاريتها فأخذت قصعة حفصة من أمام الرسول وضيوفه فضربتها في الأرض وعادت إلي عائشة رضي الله عنها فأحضرت قصعتها ووضعتها أمام رسول الله وضيوفه‏..‏ فما كان من رسول الله إلا أن قال غارت أمكم والمرأة تعذر في هذا فهي طبيعتها ثم أخذ صلي الله عليه وسلم ما كان في قصعة حفصة رضي الله عنها ووضعها علي قصعة عائشة وأكل هو وضيوفه‏..‏ وليتنا نستفيد من هذه
    الأخلاق في بيوتنا‏.‏
    وأشار إلي أن النبي صلي الله علي وسلم كان في مهنة أهله فكان يحلب الشاة ويخصف نعله ويرقع ثوبه‏..‏وكان خيرا في تعامله مع أهله ودعانا لذلك فقال صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهلي‏)..‏ وكان رسول الله صلي الله عليه وسلم حريصا علي إدخال السرور علي زوجاته‏..‏ والإنسان يؤجر علي ذلك حتي أن اللقمة تضعها في فم امرأتك لك بها آجر‏..‏وليتنا نتعلم ذلك وتتذكره سيدة البيت فتكون خيرا في بيتها ويتذكره رب الأسرة فيكون خيرا مع أهله عندها تستقر البيوت وتسعد الأسرة‏.‏

    تقبيل الأطفال‏..‏ والمسح علي اليتيم
    كثير من الآباء يجعل من العنف والقسوة والضرب وسيلة لتربية الأبناء مما ينعكس علي سلوك وأخلاق الأطفال‏..‏ والنبي صلوات الله وسلامه عليه يضرب لنا المثل والقدوة في التعامل مع الأطفال والرحمة بهم والحنو عليهم وعن ذلك يقول الشيخ أحمد ترك إمام وخطيب مسجد النور بالعباسية‏:‏ من عموم رحمته صلي الله عليه وسلم بالأطفال أنه كان يخص بعض الأطفال بالحوار والحديث والمناجاة فقال لابن عباس وكان طفلا‏Sad‏ احفظ الله يحفظك‏..‏ احفظ الله تجده تجاهك‏),‏ ولقد آثار النبي صلي الله عليه وسلم الرحمة في قلوب العرب نحو الأطفال والصغار والضعفاء فورد أنه قبل الحسن بن علي‏,‏ وعنده الأقرع بن حابس‏,‏ فقال الأقرع‏Sad‏ إن لي عشرة من الولد ما قبلت منهم أحدا‏,‏ فنظر إليه رسول الله صلي الله عليه وسلم ثم قال‏Sad‏ من لا يرحم لا يرحم‏),‏ وكان صلي الله عليه وسلم يحمل الحسن رضي الله عنه علي كتفه الشريفة‏,‏ ويضاحكه ويقبله‏..‏ ومن رحمته صلي الله عليه وسلم بالأطفال أنه كان يخفف الصلاة لبكاء الصبي فعن أنس رضي الله عنه قال رسول الله صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ إني لأدخل الصلاة وأنا أريد أن أطيلها‏,‏فأسمع بكاء الصبي فأتجاوز في صلاتي مما أعلم من شدة وجد أمه من بكائه‏).‏
    ويضيف‏:‏ كان النبي صلي الله عليه وسلم يخص الطفل اليتيم برحمته ويحث الناس علي بره والإحسان إليه لعظم أجر هذا العمل‏..‏ فجعل الجنة ثواب من يكفل اليتيم فقال صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا‏,‏ وأشار بالسبابة والوسطي وفرج بينهما شيئا‏).‏ كما أنه صلي الله عليه وسلم جعل المسح علي رأس اليتيم سببا لعلاج قسوة القلب فقد جاءه رجل فقال يا رسول الله أشكو قسوة قلبي فقال‏Sad‏ امسح رأس اليتيم وأطعم المسكين‏).‏
    وقال‏:‏ علمنا النبي صلي الله عليه وسلم أن اليتم فخر وتاج يزين رءوس الأيتام بعدما كان اليتيم وصمة عار واستهزاء في عيون الناس وذلك لكونه صلي الله عليه وسلم كان يتيما‏..‏ وأصبح قدوة للأيتام ورمزا وأصبح كل من يرحم اليتيم يصل رحم رسول الله صلي الله عليه وسلم بهذا العمل العظيم‏..‏ وهذا يحملنا مسئولية كبيرة تجاه الأيتام فيجب علينا إعادة تأهيل الأطفال الأيتام الذين لا عائل لهم تربويا ونفسيا واجتماعيا وعمليا لتحقيق قول الله تعالي‏Sad..‏ ويسألونك عن اليتامي قل إصلاح لهم خير وإن تخالطوهم فإخوانكم والله يعلم المفسد من المصلح‏..).(‏ البقرة‏:220)..‏ وخاصة الأطفال الذين يعيشون في الشوارع‏..‏ كما يجب النظر في أساليب التربية بالنسبة للأيتام بدور الضيافة والملاجئ ودور الأيتام وإعادة تأهيل العاملين في هذه المؤسسات الخاصة بالأيتام‏.‏

    الإحسان إلي الخدم
    البعض يتعامل مع الخدم بجفاء وغلظة وكبر ويحملونهم أكثر مما يطيقون‏..‏ وعن ذلك يقول الدكتور محمد مختار جمعة الأستاذ بكلية الدراسات الإسلامية جامعة الأزهر‏:‏ النبي صلي الله عليه وسلم يعطي للأمة درسا في التعامل مع الخدم‏..‏ فقد كان النبي صلي الله عليه وسلم رحيما حليما ودودا بالخدم فلم يكن بسباب ولا بلعان وما لطم بيده مملوكا ولا خادما قط‏..‏ يقول أنس رضي الله عنه خدمت رسول الله صلي الله عليه وسلم عشر سنين‏,‏ فما قال لي‏:‏ أف قط‏,‏ وما قال لشيء فعلته لم فعلته ؟ ولا لشيء لم أفعله لم لم تفعله؟‏.‏
    ولقد طالبنا النبي صلي الله عليه وسلم بأن نحسن معاملة الخدم والرفق بهم وألا نحملهم فوق ما يطيقون‏..‏ قال صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ إخوانكم خولكم جعلهم الله تحت أيديكم‏,‏ فمن كان أخوه تحت يده فليطعمه مما يطعم وليلبسه مما يلبس‏,‏ ولا يحمله ما لا يطيق‏;‏ فإن حملتموهم ما لا يطيقون فأعينوهم‏)..‏ كما طالبنا صلي الله عليه وسلم بعدم التطاول عليهم وضربهم فعندما رأي النبي صلي الله عليه وسلم أبا مسعود رضي الله عنه يضرب غلاما له‏,‏ فقال له رسول الله صلي الله عليه وسلم‏:‏ يا أبا مسعود ألم تعلم أن الله أقدر عليك من قدرتك علي هذا الغلام؟ ويضيف‏:‏ تظهر أثر رحمته صلي الله عليه وسلم في معاملته الخدم‏..‏ أنهم كانوا يفضلون العبودية عند رسول الله عن الحرية مع الأهل‏..‏ وحدث ذلك من زيد بن حارثة ذلك الصحابي الذي كان عبدا مملوكا للنبي صلي الله عليه وسلم وبعد رحلة بحث طويلة من أبيه وعمه عنه‏..‏ علموا أنه عند رسول الله فجاءوا إليه ليفدوه‏..‏ فقال صلي الله عليه وسلم إن اختاركم فهو لكم بغير فداء وإن اختارني فما أنا بالذي يختار علي من أختاره شيئا لكن زيدا اختار أن يكون عبدا عند رسول الله علي أن يكون حرا في أهله وعشيرته لما وجده من حسن معاملة رسول الله صلي الله عليه وسلم ورعايته له فقال زيد فداك أبي وأمي يا رسول الله ما أنا بالذي يختار عليك أحدا‏.‏ وطالب المسلمين بأن تكون هذه المعاملة الراقية للنبي صلي الله عليه وسلم مع الخدم هي النموذج الذي يحتذي به كل إنسان في التعامل مع الخدم ومن كان علي شاكلتهم من البوابين والتباعين وعمال جمع القمامة‏..‏ ويجب أن يعلم كل إنسان أن الأيام دول‏,‏ فغني اليوم قد يكون فقير الغد وفقير اليوم قد يكون غني الغد‏..‏ وعزيز اليوم قد يكون ذليل الغد‏..‏ وذليل اليوم قد يكون عزيز الغد وصدق الله العظيم إذ يقول‏Sad‏ وتلك الأيام نداولها بين الناس‏).‏

    الرفق بالحيوان
    البعض يتعامل مع الحيوان بقسوة وعنف فيضربها ويقسو عليها ويحملها أكثر من طاقتها‏..‏ وبالرغم من ذلك يبخل عليها بالشراب والطعام‏..‏ ورسولنا الكريم صلوات الله وسلامه عليه يعلمنا كيف نتصف بالرحمة في كل شيء حتي في معاملتنا مع الحيوان‏..‏ يقول الشيخ محمد عبد الفتاح عبده من علماء الأزهر‏:‏ لقد أخذ كل واحد من العالمين حظه من رحمة النبي صلي الله عليه وسلم حتي الحيوانات ناله قسط من هذه الرحمة‏..‏ فجعل النبي صلي الله عليه وسلم العطف علي الحيوان سبب المغفرة ودخول الجنة‏..‏ ليس هذا فحسب بل جعل النار جزاء من يعذب الحيوان أو يتسبب في موته جوعا أو عطشا‏..‏ ولقد أحس الحيوان برحمته صلي الله عليه وسلم بل وعرفت الدواب والحيوانات إلي أين تتجه بالشكوي عندما يقع عليها الأذي‏..‏ إنها تتجه إلي من جعله الله رحمة للعالمين‏..‏ فقد دخل النبي صلي الله عليه وسلم بستانا فاستقبله جمل‏..‏ ولما رأي الجمل رسول الله صلي الله عليه وسلم حن وذرفت عيناه فأتاه الرسول الكريم فمسح ذفراه فسكت‏,‏ فقال الرسول صلي الله عليه وسلم‏:'‏من رب هذاالجمل؟‏'..‏فقال فتي من الأنصار‏:'‏ أنا يا رسول الله‏,‏ فقال له‏:'‏ ألا تتقي الله في هذه البهيمة التي أملكك الله إياها؟‏!‏ فإنه شكا إلي انك تجيعه وتؤذيه‏'.‏ ويضيف‏:‏ البعض يتهاون بضرب وجوه الدواب وكي وجوهها من أجل تمييزها ورسولنا الكريم يعطي للعالم أجمع درسا في الرفق بالحيوان‏..‏ فجعل لعنة الله علي من يقوم بكي وجه الحيوان‏..‏ فالوجه مجمع المحاسن حتي في الحيوان‏..‏ فقد روي أن النبي صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ مر عليه حمار قد وسم في وجهه فقال‏:‏ لعن الله الذي وسمه‏).‏
    ولقد كان رسول صلي الله عليه وسلم رحيما بالحيوان حتي ساعة الذبح التي لابد منها فهكذا خلقها الله تعالي‏..‏ فقال صلي الله عليه وسلم‏Sad‏ إن الله كتب الإحسان علي كل شيء فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبحة وليحد أحدكم شفرته وليرح ذبيحته‏)..‏ هذه رحمته بالحيوان‏..‏ فكيف تكون رحمته بالإنسان؟‏.‏

      الوقت/التاريخ الآن هو 11/21/2024, 20:35