شباب عرب أون لاين

منتدى شباب عرب أون لاين يرحب بكم
نتمنى منكم أن أعجبكم هذا المنتدى أن تدعمونا بالتسجيل بالمنتدى لكى نستمر بالدفاع عن أظهار الحقيقة وأنصار المظلومين بكل مكان

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

شباب عرب أون لاين

منتدى شباب عرب أون لاين يرحب بكم
نتمنى منكم أن أعجبكم هذا المنتدى أن تدعمونا بالتسجيل بالمنتدى لكى نستمر بالدفاع عن أظهار الحقيقة وأنصار المظلومين بكل مكان

شباب عرب أون لاين

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
شباب عرب أون لاين

شباب عرب أون لاين لخدمتكم وللشعب والوطن ونكشف الفاسدين وننصر المظلومين

Like/Tweet/+1

المواضيع الأخيرة

» علاج لإخراج الديدان من المعدة.
Relations Prophet peace be upon him family I_icon_minitime9/13/2019, 11:30 من طرف Sanae

» المهندسين خ
Relations Prophet peace be upon him family I_icon_minitime7/1/2015, 04:18 من طرف زائر

» المهندسين خ
Relations Prophet peace be upon him family I_icon_minitime7/1/2015, 04:13 من طرف زائر

» تليفونات برنامج صبايا الخير بقناة النهار
Relations Prophet peace be upon him family I_icon_minitime6/27/2015, 09:30 من طرف زائر

»  طلب مساعده عاجل
Relations Prophet peace be upon him family I_icon_minitime6/21/2015, 14:28 من طرف fatim fatima

» اغاثه
Relations Prophet peace be upon him family I_icon_minitime6/17/2015, 10:03 من طرف زائر

» موضوع مهم جدا وأرجو ألا تغفلوا عنه وأرجو ابتواصل
Relations Prophet peace be upon him family I_icon_minitime6/17/2015, 09:59 من طرف زائر

» موضوع مهم جدا وأرجو ألا تغفلوا عنه وأرجو ابتواصل
Relations Prophet peace be upon him family I_icon_minitime6/17/2015, 09:56 من طرف زائر

التبادل الاعلاني

تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

المتواجدون الآن ؟

ككل هناك 152 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 152 زائر :: 2 عناكب الفهرسة في محركات البحث

لا أحد


[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]


أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 615 بتاريخ 11/22/2024, 08:31

Like/Tweet/+1


    Relations Prophet peace be upon him family

    avatar
    شباب عرب أون لاين
    رئيس التحرير
    رئيس التحرير


    الدولة : مصر
    عدد المساهمات : 23173
    تاريخ التسجيل : 27/02/2011
    الموقع : عرب اون لاين

    Relations Prophet peace be upon him family Empty Relations Prophet peace be upon him family

    مُساهمة من طرف شباب عرب أون لاين 11/8/2012, 23:50

    Relations Prophet peace be upon him family



    1 - represents creating ten Virtue when the Prophet, peace be upon him:
    Women did not know ten marital Virtue, as these ten mean Kamal one of human beings as defined by the Messenger of Allah, peace be upon him, described the Koran and condition and said his actions.
    Where it was morals peace be upon him them that beautiful ten, lasting humans, flirts with his family and deign them, and Ausahm expense, and Adhag wives, so that it was racing against mother of believers Aisha - God bless them - in the wild in some travels courted to do so, she said: (Sabgueni Allah فسبقته and before I bring meat, then سابقته after what carried meat Vsbakna said: (those)
    And he was collecting his wives every night in the house of which spend then the Messenger of Allah peace be upon him eats them dinner sometimes and go off each one to her home, and he slept with a woman of his wives in one logo put on his shoulders robe and slept بالإزار, and when he prayed dinner enters his slightly browned with his family before going to sleep Aanassehm so may Allah bless him and said Hafiz Ibn Kathir Almighty God's mercy
    And I have to make the Prophet peace be upon him standard charitable men in the good behavior of the wives said: (The best kind to his wife, and I am the best for my family) Tirmidhi
    This is because the artificiality and pretense بمكارم ethics weakens when one feels that he has the authority and influence, then intensifies vulnerable when goes Maacherth to whom it power, if remained human conservative on perfection congenital in a society with it authority, has his cohabitation with permanent and the treatment of material and moral, that choice people morally.
    If the Prophet peace is good for people to his family, the Maacherth them must be really perfect, both in what it means to charity Kamal congenital behavior, dealing literary, and Transactional; of love and peek, and justice and mercy, and loyalty, and other than required married life in all conditions and days, as explained in the books of Sunnah and graceful and biography, and that is what is indicated by the Sunnah Baheditha many of his behavior may Allah bless him and them and treated them.
    A) It was narrated love them happen Anas bin Malik - may Allah be pleased with him - he says:
    1 - The Messenger of Allah, peace be upon him (dear to me than the minimum: women and perfume and make the apple of my eyes in prayer) Ahmad and others.
    2 - and asked Amr ibn al-Aas - God bless him - said: (O Messenger of God, who loved people to you? Said: Aisha, said: men? Said: her father) Tirmidhi.
    B) The Mlaabth family فتحدثنا by Aisha - God bless them - says:
    1 - I used to play with dolls when the Prophet, peace be upon him and I had صواحب play with me was the Messenger of Allah, peace be upon him if income Enqman - any Atgibbon - him Weserbehn to Bukhari Valabn me in literature.
    2 - Aisha said - God bless them - I saw the Prophet peace be upon him Istrna and I look to Abyssinia playing in the mosque, Vzjarham Omar - may Allah be pleased with him -, said the Prophet peace be upon him: (Let them, safer built Ervdh means of security) Bukhari.
    In utter said: I saw the Messenger of Allah peace be upon him based on the chamber door, - and Abyssinia playing بحرابهم, in Mosque of the Prophet peace be upon him - Istrna poorly, so I look at their games, then for me until I am, that I leave, Vakedroa as current modern age, eager to play.
    3 - The Mrhaddat مسابقته peace be upon him to Aisha - God bless them - indicative of the game may Allah bless upon him with the honorable wives himself euphemistically them, and Tanisa them, cream considerate and great blessings and mercy.
    4 - It is a good considerate and cream created peace be upon him that, according to Ms. Aisha - God bless them - by saying: (I drank and I was menstruating and then Onolh Prophet peace be upon him and put the mouth on the subject in this results, and Atariq race and I was menstruating, then Onolh Prophet God upon him and put the mouth on the subject) Muslim.
    In the novel: (you Otariq sweat and I was menstruating whom I give Messenger of Allah upon him and put the mouth in the place where they put my mouth where, and I drank from the mug Vonolh him and put the mouth in the position that you drink) Abu Dawood.
    C) The dream peace be upon him for Isaethen and patience on Ovethen: it the ideal human top, so did not hear one was dreaming about his wives, as was the Messenger of Allah peace be upon him, with great janaabah, and high ability, and HH his status God and the people.
    1 - Omar bin al-Khattab - may Allah be pleased with him - said: (we Quraish women Ngelb, and when we reached the Ansar, if people beating their wives, our Vtafq women are taking literature female protagonist, said: Vckpt intercourse Fradjatna my, Vonkert that Trajni, said : did not deny that Erajek? Voallah that wives of the Prophet peace be upon him to Arajanh, although one of their Thgerh day to night, said: Vavzni it and I told her: disappointed from doing so of them, he said: then collected the clothes came down and entered on Hafsa told her: Hafsa, Otagaill one of you the Prophet, peace be upon him today until night? said: Yes, he said: I said: faded and lost, Avtamnin angry God to wrath of His Messenger, peace be upon him Vthlka? ...) talk - Bukhari.
    Look at how upset Omar - may Allah be pleased with him - from simple review reviewed by the wife, and the Prophet peace be upon him accept revision wives, and even bears anger him, even Aahjrnh of speech, which the Holy Prophet and Imam great, and only for a great dream and deep patience Allah upon him.
    2 - and even odder that it peace be upon him was nevertheless the case Alatefhen to say, and if he did not issue them something of PAL, By Aisha - God bless them - said: The Messenger of Allah peace be upon him: (I know if I was me satisfied, and if you are angry) said: I said: Where do you know that? He said: (If you are satisfied with me, you say: do not Lord Mohammed, and if you are angry, I said: No God of Abraham) said: I said to God, O Messenger of Allah, only Jilt name) Bukhari.
    3 - Anas - may Allah be pleased with him - said: The Prophet peace be upon him when some of his wives sent a Mothers of the Believers بصحفة where food, hitting the Prophet peace be upon him in her hands a server, and she fell platter Fanflguet gathered Prophet peace be upon him cracked the dish, then make compiling food that was in the dish, and says: (Gart your mother) and then locked server until he came بصحفة of when that is in her house, pushed the dish right to that broke Sahvtha, and grabbed the broken in the house that broke - Bukhari.
    Look at the amount of his dream peace be upon him on his wives, where they remain one of them هاجرة him the whole day even abandon named Sharif, تستطيل one of them with her hands to the contrary he must PBUH, yet it is Agda about it and dreamed and patient and plated, which is capable of that Evariqhen, Phippdelh Lord reward them obedient Muslim believers Allaah Aabdat tourists Thebes and virgins, as promised Lord Almighty is Taleghen, but it was merciful merciful, to forgive and pardon nor aggravated frequent ignorance is only a dream.
    D) The fulfillment of them: perhaps have learned from the above for creating fulfilling, and the application of the Prophet peace be upon him him in the door, especially with Wife Khadija - God bless them - even reached the fulfilling that Gart including Aisha - God bless them - a can not be detected with did not Tdharha until she said:
    1 - (Gert on the woman to the Messenger of Allah, peace be upon him, as Garrett Khadija frequent mention Messenger of Allah upon him her and praise) - Bukhari.
    2 - One of the ways to fulfill them that peace be upon him were revealed verse wiping (O Prophet, tell your wives that ye life and adornments فتعالين enjoyment and set a handsome manner) parties: 28 began Aisha and told her: (I Zakir you is not that you do not Tstjla Even Tstamra parents ...) - Bukhari.
    Lest it should choose embellish life for her young age, Vtkhosralgiralkther in this world and the hereafter, but they were keen on better herself from her parents, she said to the Prophet peace be upon him: (Avi this Ostamr parents?! I want Allah and His Messenger and the Hereafter).
    Then settled stone houses tells his wives and say to them: The Aisha - God bless them - said: such and such Vqln: We say like what Aisha - may Allah be pleased about them - all of them were Aisha - God bless them - have said to him after it chooses Allah and His Messenger: and ask you not to remember a woman from what نسائك you choose, he said peace be upon him: (God did not Abosna Manta and obstinate, but sent me a teacher facilitator, do not ask me a woman of them but I told her) - Agreed.
    Fajturn Allah and His Messenger and the Hereafter, and this indicates that they - God bless about them - they had Tkhalguen ethic prophecy, they just choose what chosen peace be upon him for the same Zhadh in the world, and the desire in the Hereafter, for deep تأثرهن ethic Messenger of Allah peace be upon him by were the subject of greatness and perfection.
    E) The amended peace be upon him between his wives: he somehow told of his love and his dream Mlaabth and loyalty, and justice arising from a sense of responsibility, and the discernment of God exalted him to the right, justice and sent them:
    1 - it was peace be upon him as Aisha said - God bless them -: (not preferred on each other in the section of مكثه us, and was less day comes only a cruising we all Vedeno of every woman of non-politicized even EPG to which is That day then stay there overnight) Dawood.
    2 - did not Itagarahalh peace be upon him in the Justice depending on the change conditions travel and attended, but I've had amends in his as amended in attended, as Aisha said - God bless them: (The Messenger of Allah peace be upon him if he wants to travel Ding between his wives فأيتهن out its stock went out with him, said: It was divided per woman whom her day and night, but the Soda girl Zama endowed day and night, to Aisha - God bless them - wife of the Prophet peace be upon him, seeking thereby Reza Messenger of Allah peace be upon him) Bukhari, mean so what I grew up, and became no necktie in men.
    3 - It was amended peace be upon him whom he was if he marries a virgin resided then three to Aenasha, and then divides them like the other wives, as Umm Salamah narrated - God bless them - that the Messenger of Allah peace be upon him resided then three times, and said to her: (It's not your family-hwan, if you wish Spat you - ie: I lived have seven - although Spat you Women Spat) said: (third) - Narrated by Muslim.
    4 - and has reached its case in the amended peace be upon him he did not neglect it even in disease death, where he was brought round by them in their homes every one in Nobtha, said the mother of believers Aisha - God bless them -: (what weight Prophet him, and intensified and beer ask permission of his wives to get sick in my house authorized him ...) talk - Bukhari.
    5 - In the novel said: (The Messenger of Allah peace be upon him was asking in his illness he died: Where am I tomorrow? Wants on Aisha, said: authorized him his wives to be where he wants, was in the house of Aisha until he died then, she said: died on the day he was Edorali it in my house, God Vqdin though his head to between نحري and magical and saliva saliva mixer) Bukhari.
    6 - With what it was peace be upon him from Kamal justice among his wives in all an estimated it than it is in his hand, it nevertheless was Iatdhirely God with no estimated it than it is outside the scope of commissioning, said Ms. Aisha - may Allah about -: (The Messenger of Allah peace be upon him divides adjusts and says: Oh this sections as I have, there Telmna as have I do not have) Abu Dawood, which means that the heart as interpreted by Abu Dawood, said: means love and affection, as interpreted by Tirmidhi ...
    Meaning: sensory division may Allah bless him and reimburse them fully for it with his hand, but the heart in God's hands, which has made love Aisha more than others, and it was beyond his control.
    Yet it Adhara to God that does not blame him for what is not in his hand, with it cardiac should not justice in it, but of justice in B & alimony, but that as a matter of God's words: {Those who pay the what came and hearts and timid they to their Lord shall return} ( Believers: 60).
    Which indicates that something serious justice between wives as him, peace be upon him in another interview where he said: (has two wives did not modify them came on the Day of Resurrection and Apartment plopped), in the novel "italic" Abu Dawood and others.
    In ten Messenger of Allah peace be upon him this like for believers, and they know and torment them to the words of God Almighty: I was in the Messenger of Allah a good example for him who looketh unto Allah and the Last Day and remembers Allah much} (parties: 21), because doing Allah bless him him Kcolh and his legislation to the nation, and a guidance for them, they should follow him unless his own act.
    Urging peace be upon him men of good cohabitation with their spouses:
    However, as is indicated by the Prophet, peace be upon him his nation to what it should be to be him ten marital saying, as Delhm the doing, and hard him, peace be upon him in this section many conversations he quoted what comes from:
    1 - is narrated by sheikhs from Abu Hurayrah - may Allah be pleased with him - that the Messenger of Allah peace be upon him said: (Treat women kindly, women created from the rib, although erratically what the rib above, if you go hosted break it, but his legacy is still crooked , Fastousoa women well), and in the novel when a Muslim: (although I went evaluated broke it, and breaking her divorce).
    Look at how the collection of the Prophet peace be upon him between commandment them and statement Hakikthen, to be invited to accept his will, because if printed Awaj, it should be for a man to patient with her and hoped to be straight on the right, she becomes to what Jbelt not must, therefore request Astqamthen as fairest teased exclamation poets even some of them said:
    Crooked rib is not evaluated **** not that the ribs Anksarha calendar
    The last is more general than:
    And costly things is Tabaaha *** water requirement in the flame of fire
    2 - still the Prophet peace be upon him repeat this commandment whenever come opportunity, in a sermon Farewell singled her a large part of his sermon great when he said peace be upon him: (not and Treat women kindly, they Awan - ie: prisoners - you have not possessed something other, but come commits shown, the did so Vaahjrōhn in their beds, and beat them beating that is not severe, the Otankm not Tbgua them means, not even you on your wives, indeed, and your wives you really, either your right to your wives do not يوطئن فرشكم of hate , authorizes in your homes to those who hate, not even their right Make good them in Xothen and Taamhen) - Narrated by Muslim.
    But the Prophet peace be upon him repeat his will in women, what one knows of their nature that him talking earlier, the case, which may not able to afford some of the men who do not have themselves when angry Faihmlh Og women to leave her Fatafrq reunited, and dispersed his family and his family.
    So Arshad the Prophet, peace be upon him couples in another interview to the Salah case with his family by saying:
    3 - (not rubbed - ie: not hate - locked locked, dislikes one of her pleased with another) Muslim.
    4 - and also told them: (The perfect of the believers in faith is best in attitude and Olotfhm his wife) Narrated by Tirmidhi and others.
    5 - and said: (The best of the best to his family and I am the best for my family).
    6 - and said: (everything not to mention God Almighty is fun, or omissions, only four qualities: man walking between the two purposes, and disciplining his horse, and Mlaabth his family, teaching swimming) Narrated by women.
    Is that many of the conversations information Alhath to pursue morality with clan and family.
    Discipline may Allah bless him and his wives if necessary:
    Yet these cohabitation that the Prophet peace be upon him pursued with his Mothers of the Believers - God bless their will -: mercy and compassion and compassionate and euphemistically, but they were not on that case in all circumstances; because the Prophet peace be upon him was wise puts every act in his place decent, Where was the first ten most effective and pursued, and if discipline and restraining migration is better taken to it as it is said:
    No good in a dream if he has no **** protects described signs that Akdra
    Women including Aftrn it warp, Unit passion, need inevitably to calendar and rearing and discipline, and for this authorized God men this responsibility when he said: 'Men are the protectors and maintainers of women because Allah on each other and because they spend of their own money Valsalhat قانتات folders for unseen including God Save and who are you afraid Nchoizen admonish them and Ahjrōhn in their beds and beat them If you Otankm do Tbgua them means that God was a big high (women: 34).
    The Prophet, peace be upon him in considerate with his family is not Istgn take this method to be like for his nation in the education and discipline.
    It PBUH when he asked its women alimony beyond alone, Jordan expansion in the world and itself, unlike chosen for himself which, abandoned and to access them months, even revealed by Allah: {O Prophet, tell your wives that ye life and adornments فتعالين Omtekn and Asarhkn handsome manner * But if ye seek Allah and His Messenger and the Hereafter, Allah has prepared for the doers amongst you a great reward} (parties: 28-29), Fajarhen Prophet peace be upon him to stay with him on subsistence, Omufariqh Fajturn Allah and His Messenger peace be upon him also made reference so from Anas Umm Salamah, Ibn Abbas in the correct and others.
    Thus it was prayer and peace if very seriously treated in them, that Okhton error can not be overlooked, and that that was religiously, it does not take into denial them and Zgerhen in God to anybody as long, was preaching, and directs, and intimidate, and angry, .. according shrine each case which is known no secret command.
    This indicating equal morals, peace be upon him and balance, where each command puts in redress and decent place that should not be otherwise....
    avatar
    شباب عرب أون لاين
    رئيس التحرير
    رئيس التحرير


    الدولة : مصر
    عدد المساهمات : 23173
    تاريخ التسجيل : 27/02/2011
    الموقع : عرب اون لاين

    Relations Prophet peace be upon him family Empty رد: Relations Prophet peace be upon him family

    مُساهمة من طرف شباب عرب أون لاين 11/8/2012, 23:59

    علاقات الرسول صلى الله عليه وسلم الأسرية

    ترجمة الأنجليزية
    1-تمثل خلق العشرة بالمعروف عند النبي صلى الله عليه وسلم:
    لم تعرف المرأة عشرة زوجية بالمعروف، كما تعنيه هذه العشرة من كمال لأحد من البشر كما عرفته لرسول الله صلى الله عليه وسلم، المبين للقرآن بحاله وقاله وأفعاله.
    حيث كان من أخلاقه صلى الله عليه وسلم معهن أنه جميل العشرة، دائم البشر، يداعب أهله ويتلطف بهم، ويوسعهم نفقته، ويضاحك نساءه، حتى أنه كان يسابق عائشة أم المؤمنين -رضي الله عنها -في البرية في بعض سفراته يتودد إليها بذلك، قالت: (سابقني رسول الله فسبقته وذلك قبل أن أحمل اللحم، ثم سابقته بعد ما حملت اللحم فسبقني فقال: (هذه بتلك)
    وكان يجمع نساءه كل ليلة في بيت التي يبيت عندها رسول الله صلى الله عليه وسلم فيأكل معهن العشاء في بعض الأحيان ثم تنصرف كل واحدة إلى منزلها، وكان ينام مع المرأة من نسائه في شعار واحد يضع عن كتفيه الرداء وينام بالإزار، وكان إذا صلى العشاء يدخل منزله يسمر مع أهله قليلاً قبل أن ينام يؤنسهم بذلك صلى الله عليه وسلم قاله الحافظ ابن كثير رحمه الله تعالى
    ولقد جعل النبي صلى الله عليه وسلم معيار خيرية الرجال في حسن عشرة الزوجات فقال: (خيركم خيركم لأهله، وأنا خيركم لأهلي) الترمذي
    وذلك لأن التَّصنُّع والتظاهر بمكارم الأخلاق يضعف حين يشعر الإنسان بأن له سلطة ونفوذاً، ثم يشتد ضعفاً حينما تطول معاشرته لمن له عليه السلطة، فإذا ظل الإنسان محافظًا على كماله الخُلقي في مجتمع له عليه سلطة، وله معه معاشرة دائمة ومعاملة مادية وأدبية، فذلك من خيار الناس أخلاقًا.
    فإن كان النبي صلى الله عليه سلم خير الناس لأهله، فإن معاشرته لهم لا بد أن تكون مثالية حقًا، في كل ما تعنيه الخيرية من كمال خُلُقي في السًّلوك، والتَّعامل الأدبي، والتعاملي ؛ من محبة وملاعبة، وعدل ورحمة، ووفاء، وغير ذلك مما تقتضيه الحياة الزوجية في جميع أحوالها وأيامها، كما أوضحت ذلك كتب السنة والشمائل والسيرة، وذلك هو ما دلت عليه السنة المشرفة بأحاديثها الكثيرة من سلوكه صلى الله عليه وسلم معهن ومعاملته لهن.
    أ) فعن محبته لهن يحدِّث أنس بن مالك -رضي الله عنه -فيقول:
    1-قال رسول الله صلى الله عليه وسلم(حُبِّبَ إليَّ من الدنيا: النساء والطيب وجعل قرة عيني في الصلاة) أحمد وغيره .
    2-وسأله عمرو بن العاص -رضي الله عنه - قائلاً: (يا رسول الله من أحبَّ الناس إليك؟ قال: عائشة، قال: من الرجال؟ قال: أبوها) الترمذي .
    ب) وأما ملاعبته أهله فتحدثنا عنها عائشة -رضي الله عنها - فتقول:
    1-كنت ألعب بالبنات عند النبي صلى الله عليه وسلم وكان لي صواحبُ يلعبن معي فكان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا دخل ينقمعن -أي يتغيَّبن -منه فيُسرِّبُهن إلي فيلعبن معي البخاري في الأدب .
    2-وقالت عائشة -رضي الله عنها -رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يسترني وأنا أنظر إلى الحبشة وهم يلعبون في المسجد، فزجرهم عمر -رضي الله عنه -، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: (دعهم، أمنًا بني أرفِدة يعني من الأمن) رواه البخارى.
    وفي لفظ قالت: لقد رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقوم على باب حِجرتي، -والحبشة يلعبون بِحِرابهم، في مسجد رسول الله صلى الله عليه وسلم -يسترني بردائه، لكي أنظر إلى لعبهم، ثم يقوم من أجلي حتى أكونَ أنا الَّتي أنصرف، فاقدروا قدر الجارية الحديثة السن، الحريصة على اللهو .
    3-وقد مرحديث مسابقته صلى الله عليه وسلم لعائشة -رضي الله عنها -الدال على لعبه صلى الله عليه وسلم مع نسائه بنفسه الشريفة تلطُّفًا بهن، وتأنيسًا لهن، لكريم عشرته وعظيم رأفته ورحمته.
    4-ومن حسن عشرته وكريم خُلقه صلى الله عليه وسلم ما أفادته السيدة عائشة -رضي الله عنها -بقولها: (كنتُ أشرب وأنا حائض ثم أناوله النبي صلى الله عليه وسلم فيضع فاه على موضع فيَّ فيشرب، واتعرق العَرْقَ وأنا حائض، ثم أناوله النبي صلى الله عليه وسلم فيضع فاه على موضع فِيَّ) مسلم .
    وفي رواية: (كنت أتعرق العَرْق وأنا حائض فأعطيه رسول الله صلى الله عليه وسلم فيضع فمه في الموضع الذي وضعت فمي فيه، وكنت أشرب من القدح فأناوله إياه فيضع فمه في الموضع الذي كنت أشرب) أبو داود .
    ج) وأما حلمه صلى الله عليه وسلم عن إساءتهن وصبره على أذيتهن: فهو في ذلك المثل البشري الأعلى، بحيث لم يسمع بأحد كان أحلم عن نسائه كما كان عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم، وذلك مع عظيم جنابه، ورفيع قدره، وسُموِّ منزلته عند الله تعالى وعند الناس.
    1-عن عمر بن الخطاب -رضي الله عنه - قال: (كنا معشر قريش نغلبُ النساء، فلمَّا قدمنا على الأنصار، إذا قوم تغلبهم نساؤهم، فطفق نساؤنا يأخذن من أدب نساء الأنصار، قال: فصخَبتُ على امرأتي فراجعتني، فأنكرت أن تراجعني، قالت: ولم تنكر أن أراجعك ؟ فوالله إن أزواج النبي صلى الله عليه وسلم ليراجعنه، وإن إحداهن لتهجره اليوم إلى الليل، قال: فأفزعني ذلك وقلت لها: قد خاب من فعل ذلك منهن، قال: ثم جمعت عليَّ ثيابي فنزلت فدخلت على حفصة فقلت لها: أي حفصة، أتغاضب إحداكُنَّ النبي صلى الله عليه وسلم اليوم حتى الليل ؟ قالت: نعم، قال: فقلت: قد خبتِ وخسرت، أفتأمنين أن يغضب الله لغضب رسوله صلى الله عليه وسلم فتهلكي ؟...) الحديث - رواه البخاري .
    فانظر كيف انزعج عمر -رضي الله عنه -من مراجعة بسيطة راجعته بها زوجته، والنبي صلى الله عليه وسلم يقبل مراجعة نسائه، بل ويتحمل غضبهن عليه، حتى يَهجرنه من الكلام، وهو النبي الكريم والإمام العظيم، وما ذلك إلا لعظيم حلمه وبالغ صبره صلى الله عليه وسلم.
    2-والأعجب من ذلك أنه صلى الله عليه وسلم كان مع ذلك الحال يلاطفهن في القول، وكأنه لم يصدر منهن شيء ذو بال، فعن عائشة -رضي الله عنها - قالت: قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إني لأعلم إذا كنتِ عنِّي راضية، وإذا كنت علي غضبى) قالت: فقلت: من أين تعرف ذلك ؟ فقال: (أما إذا كنتِ عنِّي راضية فإنك تقولين: لا ورب محمد، وإذا كنت غضبى قلت: لا ورب إبراهيم)قالت: قلتُ أجل والله يا رسول الله، ما أهجر إلا اسمك) رواه البخاري .
    3-وعن أنس -رضي الله عنه -قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم عند بعض نسائه فأرسلت إحدى أمُّهات المؤمنين بصحفة فيها طعام، فضربت التي النبي صلى الله عليه وسلم في بيتها يد الخادم، فسقطت الصحفة، فانفلقت فجمع النبي صلى الله عليه وسلم فِلق الصحفة، ثم جعل يجمع فيها الطعام الذي كان في الصحفة، ويقول: (غارت أمُّكم) ثم حبس الخادم حتى أتى بصحفة من عند التي هو في بيتها، فدفع الصحفة الصحيحة إلى التي كسرت صحفتها، وأمسك المكسورة في بيت التي كسرت - رواه البخاري .
    فانظر إلى مبلغ حلمه صلى الله عليه وسلم على أزواجه، حيث تظلُّ إحداهن هاجرة له اليوم كله حتى تهجر اسمه الشريف، وتستطيل إحداهن بيدها بين يديه على ما يخالف الواجب في حقه عليه الصلاة والسلام، ومع ذلك فهو يُغضي عن ذلك ويحلم ويصبر ويصفح، وهو القادر على أن يفارقهن، فيبدله ربه خيرًا منهن مسلمات مؤمنات قانتات عابدات سائحات ثيبات وأبكاراً، كما وعده ربه سبحانه إن هو طلَّقهن، ولكنه كان رؤوفًا رحيمًا، يعفو ويصفح ولا يزيده كثرة الجهل عليه إلا حلمًا.
    د) وأما الوفاء لهن: فلعله قد علم مما تقدم عن خلق الوفاء، وتطبيق النبي صلى الله عليه وسلم له في بابه، لا سيما مع زوجه خديجة -رضي الله عنها -، حتى بلغ من وفائه أن غارت منها عائشة -رضي الله عنها -وهي لم تدركها ولم تضارها حتى قالت:
    1-(ما غِرت على امرأة لرسول الله صلى الله عليه وسلم كما غرت على خديجة لكثرة ذكر رسول الله صلى الله عليه وسلم إياها وثنائه عليها) - رواه البخاري .
    2-ومن صور وفائه معهن أنه صلى الله عليه وسلم لما نزلت آية التخيير (ياأيها النبي قل لأزواجك إن كنتن تردن الحياة الدنيا وزينتها فتعالين أمتعكن وأسرحكن سراحًا جميلاً) الأحزاب: 28 بدأ بعائشة وقال لها: (إني ذاكر لك أمرًا فلا عليك أن لا تستعجلي حتى تستأمري أبويك...) - رواه البخاري .
    خشية منه أن تختار زينة الحياة الدنيا لصغر سنها، فتخسرالخيرالكثير في الدنيا والآخرة، لكنها كانت أحرص على خير نفسها من أبويها، فقالت للنبي صلى الله عليه وسلم: (أفي هذا أستأمر أبويَّ ؟! فإني أريد الله ورسوله والدار الآخرة).
    ثم استقرأ الحُجَر البيوت يخبر نساءه ويقول لهن: إن عائشة -رضي الله عنها -قالت: كذا وكذا فقلن: ونحن نقول مثل ما قالت عائشة -رضي الله عنهن - كلهن وكانت عائشة -رضي الله عنها -قد قالت له بعد ما أختارت الله ورسوله: وأسألك أن لا تذكر لامرأة من نسائك ما اخترتُ، فقال صلى الله عليه وسلم: (إن الله لم يبعثني مُعَنِّتاً ولا متعنتاً، ولكن بعثني معلماً ميسراً، لا تسألني امرأة منهن إلا أخبرتها) - متفق عليه .
    فاخترن الله ورسوله والدار الآخرة، وذلك يدل على أنهن -رضي الله عنهن -كنَّ قد تخلَّقن بأخلاق النبوة، فأصبحن يخترن ما اختاره صلى الله عليه وسلم لنفسه من الزهادة في الدنيا، والرغبة في الآخرة، وذلك لبالغ تأثرهن بأخلاق رسول الله صلى الله عليه وسلم التي كانت محل العظمة والكمال.
    ه) أما عدله صلى الله عليه وسلم بين أزواجه: فهو على نحو ما قلت من حبه وملاعبته وحلمه ووفائه، وعدل ناشىء عن الشعور بالمسؤولية، ومن فِطرة الله تعالى له على الحق والعدل وبعثه بهما:
    1- فقد كان صلى الله عليه وسلم كما قالت عائشة -رضي الله عنها -Sadلا يفضِّل بعضنا على بعض في القسم من مكثه عندنا، وكان قلَّ يوم يأتي إلا وهو يطوف علينا جميعًا فيدنو من كل امرأة من غير مسيس حتى يبغ إلى التي هو يومُها فيبيت عندها) أبوداود .
    2- ولم يكن يتغيرحاله صلى الله عليه وسلم في العدل تبعًا لتغير أحواله سفرًا وحضرًا، بل لقد كان يعدل في سفره كما يعدل في حضَره، كما قالت عائشة - رضي الله عنها : (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أراد سفرًا أقرع بين نسائه فأيَّتهُن خرج سهمُها خرج بها معه، قالت: وكان يقسم لكل امرأة منهن يومها وليلتها، غير أن سودة بنت زمعة وهبت يومها وليلتها لعائشة -رضي الله عنها -زوج النبي صلى الله عليه وسلم تبتغي بذلك رضا رسول الله صلى الله عليه وسلم) البخاري ،تعني بذلك لمَّا كبرت، وأضحت لا إربة لها في الرجال.
    3- وكان من عدله صلى الله عليه وسلم بينهن أنه كان إذا تزوج ثيِّبًا أقام عندها ثلاثًا لإيناسها، ثم يقسم لها كسائر نسائه، كما روت أم سلمة -رضي الله عنها -، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أقام عندها ثلاثًا، وقال لها: (إنه ليس بك على أهلك هوان، إن شئتِ سبَّعت لك -أي: أقمت عندك سبعاً -وإن سبَّعت لك سبَّعت لنسائي)قالت: (ثلِّث) - رواه مسلم .
    4- ولقد بلغ به الحال في عدله صلى الله عليه وسلم أنه لم يفرِّط فيه حتى في مرض موته، حيث كان يُطاف به عليهن في بيوتهن كل واحدة في نوبتها، قالت أم المؤمنين عائشة -رضي الله عنها -Sadلمَّا ثقُل النبي صلى الله عليه وسلم، واشتد به وجعه استأذن أزواجه في أن يمرَّض في بيتي فأذنَّ له...) الحديث - رواه البخاري .
    5- وفي رواية قالت: (إن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يسأل في مرضه الذي مات فيه: أين أنا غدًا ؟ يريد يوم عائشة، قالت: فأذن له أزواجه أن يكون حيث شاء، فكان في بيت عائشة حتى مات عندها، قالت: فمات في اليوم الذي كان يدورعليَّ فيه في بيتي، فقبضه الله وإن رأسه لبين نَحْري وسَحْري وخالط ريقه ريقي) البخاري .
    6- ومع ما كان عليه صلى الله عليه وسلم من كمال العدل بين نسائه في كل ما يقدر عليه مما هو فى يده، فإنه مع ذلك كان يعتذرإلى الله تعالى فيما لا يقدر عليه مما هو خارج عن نطاق التكليف، كما قالت السيدة عائشة -رضي الله عنها -: (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقسم فيعدل ويقول: اللَّهم هذا قسمي فيما أملك، فلا تلمني فيما تملك ولا أملك) أبو داود ، وهو يعني بذلك القلب كما فسَّره به أبو داود، وقيل: يعني الحب والمودة، كما فسره الترمذي...
    والمعنى: أن القسمة الحسِّية قد كان صلى الله عليه وسلم يوفِّي بها على الوجه الأكمل لأنها بيده، لكن القلب بيد الله، وقد جعل فيه حب عائشة أكثر من غيرها، وذلك خارج عن قدرته وإرادته.
    ومع ذلك فهو يضرع إلى الله أن لا يلومه على ما ليس بيده، مع أن الأمر القلبي لا يجب العدل فيه، وإنما العدل في المبيت والنفقة، ولكن هذا من باب قول الله تعالى: {والذين يؤتون ما آتوا وقلوبهم وجلة أنهم إلى ربهم راجعون} (المؤمنون: 60).
    مما يدل على أن أمر العدل بين الزوجات خطير كما بينه صلى الله عليه وسلم في حديث آخر حيث قال: (من كانت له امرأتان فلم يعدل بينهما جاء يوم القيامة وشِقه ساقط)، وفي رواية "مائل " أبو داود وغيره .
    وفي عشرة رسول الله صلى الله عليه وسلم هذه أسوة للمؤمنين، وعليهم معرفتها والتأسي بها لقول الله تعالى: {لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الآخر وذكر الله كثيرا} (الأحزاب: 21)، لأن فعله صلى الله عليه وسلم كقوله وتقريره، تشريع لأمته، وهدى لهم، يجب عليهم الاقتداء به ما لم يكن الفعل خاصاً به.
    حثه صلى الله عليه وسلم الرجال على حسن معاشرة أزواجهم:
    ومع ذلك فقد دل النبي صلى الله عليه وسلم أمته إلى ما تنبغي أن تكون عليه العشرة الزوجية بقوله، كما دلهم على ذلك بفعله، والثابت عنه صلى الله عليه وسلم في هذا الباب أحاديث كثيرة أقتطف منها ما يأتي من ذلك:
    1- ما أخرجه الشيخان من حديث أبي هريرة -رضي الله عنه -أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (استوصوا بالنساء خيرًا فإن المرأة خلقت من ضِلَع، وإن أعوج ما في الضِّلَع أعلاه، فإذا ذهبت تُقيمه كسرته، وإن تركته لم يزل أعوج، فاستوصوا بالنساء خيراً)، وفي رواية عند مسلم: (وإن ذهبت تقيمها كسرتها وكسرها طلاقها).
    فانظر كيف جمع النبي صلى الله عليه وسلم بين الوصية بهنَّ وبيان حقيقتهن، ليكون ذلك أدعى إلى قبول وصيته، لأنه إذا كان طبعها العوج، فإن من الواجب على الرجل أن يصبر عليها ولا يؤمل أن تكون مستقيمة على الصراط، فإنها تصير إلى ما جُبِلت عليه ولا بد، ولذلك كان طلب استقامتهن على النحو الأعدل مثار تعجب الشعراء حتى قال بعضهم:
    هي الضِّلَعُ العوجاء لست تُقيمها **** ألا إنَّ تقويم الضُّلوع انكسارُها
    وقال آخر فيما هو أعم منه:
    ومكلِّف الأشياء غير طباعها *** متَطَلِّب في الماء جَذوة نار
    2- وما زال النبي صلى الله عليه وسلم يكرر هذه الوصية كلما حانت الفرصة، ففي خطبة حجة الوداع أفرد لها جانبًا كبيرًا من خُطبته العظيمة حيث قال صلى الله عليه وسلم: (ألا واستوصوا بالنساء خيرًا، فإنهن عوانُ -أي: أسيرات -عندكم، ليس تملكون شيئاً غير ذلك، إلا أن يأتين بفاحشة مبينة، فإن فعلن ذلك فاهجروهن في المضاجع، واضربوهن ضرباً غير مبرِّح، فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلاً، ألا وإن لكم على نسائكم حقاً، ولنسائكم عليكم حقاً، فأما حقُّكم على نسائكم فلا يوطئن فُرُشكم من تكرهون، ولا يأذنَّ في بيوتكم لمن تكرهون، ألا وإن حقَّهن عليكم أن تحسنوا إليهن في كسوتهن وطعامهن) - رواه مسلم .
    وإنما كان النبي صلى الله عليه وسلم يكرر وصيته بالنساء، لما يعلمه من حالهن الذي بينه في الحديث السابق، وهو الحال الذي قد لا يقدر على تحمُّله بعض الرجال الذين لا يملكون أنفسهم عند الغضب فيحمله عوج المرأة إلى أن يفارقها فيتفرَّق شمله، وتَتَشتَّتُ أسرته وأهله.
    ولذا أرشد النبي صلى الله عليه وسلم الأزواج في حديث آخر إلى ما فيه صلاح حاله مع أسرته بقوله:
    3- (لا يفرك - أي: لا يبغض - مؤمن مؤمنة، إن كره منها خُلُقاً رضي منها آخر) مسلم .
    4- وقال لهم أيضاً: (إن من أكمل المؤمنين إيماناً أحسنهم خُلقاً وألطفهم بأهله) رواه الترمذي وغيره.
    5- وقال: (خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهلي).
    6- وقال: (كل شيء ليس من ذكر الله عز وجل فهو لهو، أو سهو، إلا أربع خصال: مشي الرجل بين الغَرضين، وتأديبه فرسه، وملاعبته أهله، وتعليم السباحة) رواه النسائي.
    إلى غير ذلك من الأحاديث الكثيرة المعلومة الحاثة على انتهاج الأخلاق الحميدة مع الأهل والعشيرة.
    تأديبه صلى الله عليه وسلم نساءه إذا اقتضى الأمر ذلك:
    ومع تلك المعاشرة التي كان النبي صلى الله عليه وسلم ينتهجها مع أهله أمهات المؤمنين -رضي الله عنهن -:رحمة ورأفة وعطفاً وتلطفاً، إلا أنها لم تكن على ذلك الحال في جميع الأحوال ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم كان حكيمًا يضع كل تصرف في مكانه اللائق به، فحيث كانت تلك العشرة أجدى وأولى انتهجها، وإذا كان التأديب والزجر والهجرة هو الأجدر اتخذه لأنه كما قيل:
    ولا خير في حلم إذا لم يكن له **** بوادر تحمي صفوه أن يًكدَّرا
    فالنساء بما فطرن عليه من الاعوجاج، وحدة العاطفة، يحتجن حتماً إلى تقويم وتربية وتأديب، ولأجل هذا خوَّل الله تعالى الرجال هذه المسؤولية حيث قال: {الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض وبما أنفقوا من أموالهم فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله واللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن في المضاجع واضربوهن فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا إن الله كان عليا كبيرا} (النساء: 34).
    والنبي صلى الله عليه وسلم في عشرته مع أهله لم يستغن عن اتخاذ هذا الأسلوب ليكون أسوة لأمته في التربية والتأديب.
    فإنه عليه الصلاة والسلام لما سأله نساؤه النفقة الخارجة عن حده، وأردن التوسع في الدنيا ولذَّاتها، خلاف ما اختاره لنفسه منها، هجرهُنَّ وآلى من الدخول عليهن شهراً، حتى أنزل الله تعالى عليه: {يأيها النبي قل لأزواجك إن كنتن تردن الحياة الدنيا وزينتها فتعالين أمتعكن واسرحكن سراحا جميلا *وإن كنتن تردن الله ورسوله والدار الاخرة فإن الله أعد للمحسنات منكن أجراً عظيما} (الأحزاب: 28-29)، فخيَّرهن النبي صلى الله عليه وسلم في البقاء معه على الكفاف، أوالمفارقة فاخترن الله ورسوله صلى الله عليه وسلم كما تقدمت الإشارة إلى ذلك من حديث أنس وأم سلمة وابن عباس في الصحيحين وغيرهما.
    وهكذا كان عليه الصلاة والسلام إذا جد الجد في معاملته لهن، بأن أخطأن خطأ لا يمكن التغاضي عنه، وذلك بأن كان دينياً، فإنه لا تأخذه في الإنكار عليهن وزجرهن في الله لومة لائم، فكان يعظ، ويوجِّه، ويخوف، ويغضب،..بحسب مقام كل قضية مما هو معلوم ولا يخفى أمره.
    وهذا مما يدل على تكافؤ أخلاقه صلى الله عليه وسلم وتوازنها، حيث يضع كل أمر في نصابه ومحله اللائق الذي لا ينبغي غيره

      الوقت/التاريخ الآن هو 11/24/2024, 07:17